Kita bersama

Daisypath Anniversary tickers

Nur Ilyanie Najwa

Lilypie Kids Birthday tickers

Nur Ilyanie Najihah

Lilypie Kids Birthday tickers

Follow Me

Friday, April 24, 2015

Menjadi seorang pendidik

Assalamualaikum... Selamat Pagi!

 Lepas grad pada tahun 2003, ramai kawan-kawan yang cadangkan saya jadi cikgu. Saya tak nak sebab tak minat lagi satu saya seorang yang garang, habis nanti anak murid kena dera.

Tahun demi tahun, bila dah ada anak, mahu atau tak saya kena la jadi cikgu jugak. Jadi la, dapat 2 orang anak murid. Tu pun macam-macam ragam!

Pengalaman menjadi cikgu kepada anak-anak saya ni yang paling best bila saya lihat development diorang from years to years. Bermula dengan Kak Long Najwa, saya hantar ke sekolah Permata Kemas masa tu umur 4 tahun. Kak Long Najwa suka menulis dan suka dengan buku. Saya tak ajar cuma bila nampak minat ke arah itu saya beli banyak buku kosong untuk dia menulis dan menconteng.

Bila masuk tahun seterusnya saya hantar dia ke sekolah Tadika Kemas masa umur 5 tahun. Di sekolah tu peringkat permulaan saya ikut perkembangan dia, cikgu-cikgu Tadika akan bekalkan kerja sekolah di rumah dalam buku latihan dan latihan awal Kak Long belajar tulis corak garisan... macam gambar kat bawah.

Contoh garisan... but not in dotted version la.

Credit picca to Google
 Then moving on to belajar menulis ABC, 123 dan Alif Ba Ta dan seterusnya belajar menguasai 3M (Membaca, Menulis dan Mengira). Alhamdulillah umur 6 tahun masuk Pra Sekolah dah pandai menyebut suku kata dan umur 7 tahun dapat membaca dengan lancar termasuk juga bacaan bahasa Inggeris.

Apa yang nak saya sharekan di sini ialah ilmu yang saya dapat dari 'proses pembelajaran' yang saya perolehi daripada Kak Long Najwa. Sebelum saya citerkan, one question... apa kaitan gambar garisan-garisan di atas dengan education development Najwa?

Jawapannya ialah anak kita belajar mengenal huruf, nombor dan alif ba ta daripada garisan-garisan tersebut! Itulah satu-satunya ilmu berharga yang saya belajar bila saya jadi cikgu kepada anak-anak saya.

Explore dan develop ur mind from ur own child education development. Masa terlalu suntuk nak citer panjang nanti saya sambung lagi.

Da...!!!


No comments:

Post a Comment

Jom Follow Me